Muhammed Zafar Iqbal

Muhammed Zafar Iqbal

মুহম্মদ জাফর ইকবাল

Muhammed Zafar Iqbal Biography

Zafar Iqbal (born 3 December 195 ) is a Bangladeshi author, physicist and educator. He is regarded as the pioneer of scientific fiction writing and popularization in Bangladesh.  He is also a popular child-literary and columnist. His novels have been adapted into several novels. He is currently a professor of computer science and engineering department at Shahjalal University of Science and Technology and head of the Department of Electrical Engineering . 


According to a survey, he is at the top of popularity amongst teenage teenagers as a writer; Of the 450 participants, 235 (52.22%) of the survey responded favorably. 

In Sylhet on December 23 , 1952 . His father's freedom fighter Shahid Fayzur Rahman Ahmad and mother Ayesha Akhter Khatun Baba Fazzur Rahman Ahmed's father 's job as a child, he spent his childhood in different places of Bangladesh. Mohammad Zafar Iqbal was named Babul before . His father used to write writings and Zafar Iqbal started writing from a very young age in this literary climate of his family. This is the reason he thinks the quality of writing in his simple language. He wrote his first science fiction at the age of seven. On 5 May 1971 , the Pakistani army shot dead his patriotic father at a river. Due to university-educated Jafar Iqbal's father's grave, his mother had to believe the husband's death [ References Needed ] . When I was in America, he was married to his university classmate Yasmin Haq. Dr. Yasmin Haque, Shahjalal University of Science and Technology Physics department has been teaching. In 1994 , he returned to the country after leaving the country. Iqbal iyesima her teenage novel, my friend Rashid English have made the transition Rashed,


Humayun Ahmed, the most famous novelist in Bangladesh, is his elder brother and the madness editor of Humayun Magdene , and his cartoonist, literary Ahsan Habib, his younger brother.


Zafar Iqbal passed SSC from Bogra Zila School in 1968 and passed HSC from 1970 in Dhaka College . He was admitted to the Department of Physics at Dhaka University in 1972 . In 1976 he went to the University of Washington, United States . His subject was - 'Parity violation in Hydrogen Atom. After completing PhD there , he completed his doctorate-answer studies from Caltech .


Dr. Zafar Iqbal received a Bachelor and Masters degree from Dhaka University in 1975 and 1976 respectively. In 1975, Honors ranked second in the first class by two numbers [ citation needed ] . He was a Ph.D. from Washington University in 1982 . After completing D, successfully completed Doctorate study from the California Institute of Technology, from 1982 to 1988. In 1988, he joined the famous Bell Communication Research (BELCO) as a researcher and worked there until 1994. In that year, he returned home and joined Shahjalal University of Science and Technology as the head of the Department of Computer Science and Engineering at Sylhet . He was nominated as a syndicate member of the University several times and played an important role in determining the policy of the University. He was also the President of the Association of Teachers Teachers Association. He is currently a Professor of Computer Science and Engineering at Shahjalal University of Science and Technology and as Head of Department of Electrical and Electronics Engineering.  He was also the President of the Association of Teachers Teachers Association. He is currently a Professor of Computer Science and Engineering at Shahjalal University of Science and Technology and as Head of Department of Electrical and Electronics Engineering.  He was also the President of the Association of Teachers Teachers Association. He is currently a Professor of Computer Science and Engineering at Shahjalal University of Science and Technology and as Head of Department of Electrical and Electronics Engineering.


মুহম্মদ জাফর ইকবাল  (জন্মঃ ২৩ ডিসেম্বর ১৯৫২) হলেন একজন বাংলাদেশী লেখক, পদার্থবিদ ও শিক্ষাবিদ। তাকে বাংলাদেশে বৈজ্ঞানিক কল্পকাহিনী লেখা ও জনপ্রিয়করণের পথিকৃৎ হিসাবে গণ্য করা হয়।  এছাড়াও তিনি একজন জনপ্রিয় শিশুসাহিত্যিক এবং কলাম-লেখক। তার লেখা বেশ কয়েকটি উপন্যাস চলচ্চিত্রে রূপায়িত হয়েছে। তিনি বর্তমানে শাহজালাল বিজ্ঞান ও প্রযুক্তি বিশ্ববিদ্যালয়ে কম্পিউটার বিজ্ঞান ও প্রকৌশল বিভাগের একজন অধ্যাপক এবং তড়িৎ কৌশল বিভাগের প্রধান।


একটি জরিপের তথ্য অনুসারে, তিনি লেখক হিসেবে বাংলাদেশের কিশোর-কিশোরীদের মধ্যে জনপ্রিয়তার শীর্ষে; জরিপে অংশগ্রহণকারী ৪৫০ জনের মধ্যে ২৩৫ জনই (৫২.২২%) তার পক্ষে মত দিয়েছে।


জাফর ইকবালের জন্ম , ১৯৫২ সালের ২৩ ডিসেম্বর তারিখে সিলেটে। তার পিতা মুক্তিযোদ্ধা শহীদ ফয়জুর রহমান আহমদ এবং মা আয়েশা আখতার খাতুন। বাবা ফয়জুর রহমান আহমদের পুলিশের চাকরির সুবাদে তার ছোটবেলা কেটেছে বাংলাদেশের বিভিন্ন জায়গায়। মুহম্মদ জাফর ইকবালের নাম আগে ছিল বাবুল। পিতা লেখালেখির চর্চা করতেন এবং পরিবারের এই সাহিত্যমনস্ক আবহাওয়ায় জাফর ইকবাল খুব অল্প বয়স থেকেই লিখতে শুরু করেন। এটিকেই তিনি তার সহজ ভাষায় লিখতে পারার গুণের কারণ বলে মনে করেন। তিনি তার প্রথম বিজ্ঞান কল্পকাহিনী লেখেন সাত বছর বয়সে। ১৯৭১ সালের ৫ মে পাকিস্তানী আর্মি এক নদীর ধারে তার দেশপ্রেমিক পিতাকে গুলি করে হত্যা করে। বিশ্ববিদ্যালয়-পড়ুয়া জাফর ইকবালকে পিতার কবর খুঁড়ে তার মাকে স্বামীর মৃত্যুর ব্যাপারটি বিশ্বাস করাতে হয়েছিল[তথ্যসূত্র প্রয়োজন]। আমেরিকাতে পড়ার সময় তিনি তার ঢাকা বিশ্ববিদ্যালয়ের সহপাঠী ইয়াসমিন হকের সাথে বিবাহবন্ধনে আবদ্ধ হন। ড. ইয়াসমিন হক শাহজালাল বিজ্ঞান ও প্রযুক্তি বিশ্ববিদ্যালয়ে পদার্থবিজ্ঞান বিভাগে শিক্ষকতা করছেন। ১৯৯৪ সালে তিনি দেশের টানে আমেরিকা ছেড়ে দেশে ফিরে আসেন।  তাঁর দুই সন্তান - বড় ছেলে নাবিল ইকবাল যুক্তরাষ্ট্রের কর্ণেল বিশ্ববিদ্যালয় থেকে পদার্থবিজ্ঞান ও গণিতে স্নাতক সম্পন্ন করে বর্তমানে যুক্তরাষ্ট্রের ম্যাসাচুসেটস ইনস্টিটিউট অব টেকনলজিতে পদার্থবিজ্ঞানে পিএইচডি করছেন এবং কন্যা ইয়েশিম ইকবাল কর্ণেল বিশ্ববিদ্যালয়ে স্নাতক সম্পন্ন করে হার্ভার্ড বিশ্ববিদ্যালয়ে মনোবিজ্ঞানে পিএইচডি করছেন। ইয়েশিম ইকবাল তার কিশোর উপন্যাস আমার বন্ধু রাশেদ ইংরেজিতে রূপান্তর করেছেন Rashed, my friend নামে ।


বাংলাদেশের অত্যন্ত জনপ্রিয় ঔপন্যাসিক হুমায়ূন আহমেদ তার বড় ভাই এবং রম্য ম্যাগাজিন উন্মাদের সম্পাদক ও কার্টুনিস্ট, সাহিত্যিক আহসান হাবীব তার ছোট ভাই।


জাফর ইকবাল ১৯৬৮ সালে বগুড়া জিলা স্কুল থেকে এসএসসি এবং ১৯৭০ সালে ঢাকা কলেজ থেকে এইচএসসি পাশ করেন। তিনি ১৯৭২ সালে ঢাকা বিশ্ববিদ্যালয়ের পদার্থবিজ্ঞান বিভাগে ভর্তি হন। ১৯৭৬ সালে তিনি যুক্তরাষ্ট্রের ওয়াশিংটন বিশ্ববিদ্যালয়ে পড়তে যান। তাঁর বিষয় ছিল - 'Parity violation in Hydrogen Atom. সেখানে পিএইচডি করার পর বিখ্যাত ক্যালটেক থেকে তার ডক্টরেট-উত্তর গবেষণা সম্পন্ন করেন।


ড. জাফর ইকবাল ঢাকা বিশ্ববিদ্যালয় থেকে স্নাতক ও স্নাতকোত্তর ডিগ্রি লাভ করেন যথাক্রমে ১৯৭৫ ও ১৯৭৬ সালে। ১৯৭৫ সালে অনার্স-এ দুই নম্বরের ব্যবধানে প্রথম শ্রেণীতে ২য় স্থান অধিকার করেন[তথ্যসূত্র প্রয়োজন]। তিনি ১৯৮২ তে ওয়াশিংটন বিশ্ববিদ্যালয় থেকে পিএইচ.ডি সম্পন্ন করে ১৯৮২ থেকে ১৯৮৮ পর্যন্ত ক্যালিফোর্নিয়া ইনিস্টিটিউট অফ টেকনোলজিতে সাফল্যের সাথে ডক্টরেটোত্তর গবেষণা সম্পন্ন করেন। ১৯৮৮ তে তিনি বিখ্যাত বেল কমিউনিকেশনস রিসার্চ (বেলকোর) এ গবেষক হিসাবে যোগদান করেন এবং ১৯৯৪ পর্যন্ত সেখানেই কাজ করেন। ওই বছরেই তিনি দেশে ফিরে আসেন এবং সিলেটের শাহজালাল বিজ্ঞান ও প্রযুক্তি বিশ্ববিদ্যালয়ে কম্পিউটার বিজ্ঞান ও প্রকৌশল বিভাগের বিভাগীয় প্রধান হিসেবে যোগদান করেন।  তিনি একাধিকবার বিশ্ববিদ্যালয়ের সিন্ডিকেট সদস্য মনোনীত হন এবং বিশ্ববিদ্যালয়ের নীতি নির্ধারণে গুরুত্বপূর্ণ ভূমিকা রাখেন। তিনি এক সময় বিশ্ববিদ্যালয়ের শিক্ষকদের সংগঠন শিক্ষক সমিতির সভাপতির দায়িত্বও পালন করেন।বর্তমানে শাহজালাল বিজ্ঞান ও প্রযুক্তি বিশ্ববিদ্যালয়ে কম্পিউটার বিজ্ঞান ও প্রকৌশল বিভাগের অধ্যাপক এবং তড়িৎ ও ইলেকট্রনিক্স প্রকৌশল বিভাগের বিভাগীয় প্রধান হিসেবে কর্মরত আছেন।

A National Archive of Information

170

Publishers

Featuring complete portfolio & virtual showroom of 170 active Publishers in Bangladesh.

4,095

Authors

Portfolio of an ever growing list of legends. About 4,095 Bengali authors & Poets of the past, present & future.

28,163

Books

A complete online catalog of Bangla books. From the everlasting classics to modern literature of the future generation.