Muntassir Mamoon

Muntassir Mamoon

মুনতাসীর মামুন

Muntassir Mamoon Biography

Muntasir Uddin Khan Mamun  is a Bangladeshi writer and educator. He is a professor of Dhaka University . He has done research on the history of Dhaka city. He believes in the political philosophy of Awami League, one of the main political parties in the country .


Muntasir Mamun born in 1951 on May 4 at Islampur at home. His village house in Gulbahar village of Kachua upazila of Chandpur district . His father's name is Misbahuddin and mother's name is Jahanara Khan. He is the eldest of the three sons of his parents. He married in 1975 . His wife Fatema Mamun is a banker. Muntasir Mamun's two sons Misbahuddin Muntasir and Nabil Muntasir and daughter Raya Muntasir.


Muntasir Mamun's childhood- boyfriend cutts in Chittagong . She studied at Chittagong Port Trust Primary and High School and Chittagong College. In 1968, he was admitted to the History Department of Dhaka University . He graduated in 1972 and obtained his PhD in 1983 from the same department . After independence, he received his first PhD from history department. 


Muntasir Mamun was the editor in the first elections held in Dhaka. At the same time he was the president of the cultural parliament of Dhaka University. Dussukh's mouthpiece "Student Bazar" was first published in his editorship. He is the founder member of the Bangladesh writer union and the first joint convener and joint secretary respectively. He was a member of the Board of Trustees of the National Museum and the Bangladesh Shilpakala Academy and the Board of Directors of the National Archives. He is one of the founders of the Dhaka City Museum. For the history of Dhaka, he founded the Center for Dhaka Studies (Dhaka Research Center). A series of 12 research papers were published in this center from Dhaka. He has been a Fellow of the Bangla Academy and has been selected member of the Academic Council and Senate of Dhaka University several times. ' He is a founder and active member of 71 Ghatak Dalal Nirmul Committee. He and his wife Fatema Mamun founded the Muntasir Mamun-Fatima Mamun Trust. Trust is providing regular support to poor students and freedom fighters families.


While studying at the University, he joined the daily Bangla / Bichitra journalist as a journalist, Muntasir Mamun. He joined the Department of History in Dhaka University as a lecturer in 1974 . He is currently working as Professor of History Department of Dhaka University. Besides , he has done research on the history of Dhaka city. In addition, the National University Research Institute of liberation Bangabandhu and Bangladesh 'honors as the founding director of the 1999 - 00 until served. In 1963 , he was awarded the President's Award as Best Child Writer in Bangla in Pakistan, from Kaiser, writing . After joining the university, many books were written on translation, image critique and various topics. His writings and research topics are nineteen,


মুনতাসীর উদ্দিন খান মামুন একজন বাংলাদেশী লেখক ও শিক্ষাবিদ। তিনি ঢাকা বিশ্ববিদ্যালয়ের একজন অধ্যাপক। ঢাকাশহরের অতীত ইতিহাস নিয়ে তিনি গবেষণা করেছেন। তিনি দেশের অন্যতম প্রধান রাজনৈতিক দল আওয়ামী লীগের রাজনৈতিক দর্শনে বিশ্বাসী।


মুনতাসীর উদ্দিন খান মামুন একজন বাংলাদেশী লেখক ও শিক্ষাবিদ। তিনি ঢাকা বিশ্ববিদ্যালয়ের একজন অধ্যাপক। ঢাকাশহরের অতীত ইতিহাস নিয়ে তিনি গবেষণা করেছেন। তিনি দেশের অন্যতম প্রধান রাজনৈতিক দল আওয়ামী লীগের রাজনৈতিক দর্শনে বিশ্বাসী।


মুনতাসীর মামুনের শৈশব-কৈশর কেটেছে চট্টগ্রামের চাঁটগায়। চট্টগ্রাম পোর্ট ট্রাষ্ট প্রাইমারি ও হাইস্কুলে এবং চট্টগ্রাম কলেজে তিনি পড়াশোনা করেন। ১৯৬৮ সালে ভর্তি হন ঢাকা বিশ্ববিদ্যালয়ের ইতিহাস বিভাগে। ১৯৭২ সালে তিনি স্নাতকোত্তর ডিগ্রী লাভ করেন এবং একই বিভাগ থেকে ১৯৮৩ সালে পিএইচডি ডিগ্রী অর্জন করেন। স্বাধীনতার পর ইতিহাস বিভাগ থেকে তিনিই প্রথম পিএইচডি ডিগ্রী লাভ করেন। 


বিশ্ববিদ্যালয়ে পড়ার সময়ই দৈনিক বাংলা/বিচিত্রায় সাংবাদিক হিসেবে যোগ দেন মুনতাসীর মামুন। ১৯৭৪ সালে ঢাকা বিশ্ববিদ্যালয়ের ইতিহাস বিভাগে প্রভাষক হিসেবে যোগ দেন। বর্তমানে তিনি ঢাকা বিশ্ববিদ্যালয়ের ইতিহাস বিভাগে অধ্যাপক পদে কর্মরত আছেন। এর পাশাপাশি ঢাকা শহরের অতীত ইতিহাস নিয়ে তিনি গবেষণা করেছেন। এছাড়া তিনি জাতীয় বিশ্ববিদ্যালয়ের 'মুক্তিযুদ্ধ বঙ্গবন্ধু ও বাংলাদেশ গবেষণা ইন্সটিটিউটে' সন্মানিক প্রতিষ্ঠাতা পরিচালক হিসেবে ১৯৯৯-২০০২ সাল পর্যন্ত দায়িত্ব পালন করেন। কৈশর থেকে লেখালেখির সাথে জড়িত হয়ে ১৯৬৩ সালে পাকিস্তানে বাংলা ভাষায় সেরা শিশু লেখক হিসেবে প্রেসিডেন্ট পুরস্কার লাভ করেন। বিশ্ববিদ্যালয়ে যোগ দেয়ার পর অনুবাদ, চিত্র সমালোচনা ও বিভিন্ন বিষয় নিয়ে রচনা করেন অনেক বই। তাঁর লেখালেখি ও গবেষনার বিষয় উনিশ, বিশ ও একুশ শতকের পূর্ববঙ্গ বা বাংলাদেশ ও ঢাকা শহর।


স্বাধীন বাংলাদেশে অনুষ্ঠিত ডাকসুর প্রথম নির্বাচনে মুনতাসীর মামুন ছিলেন সম্পাদক। একই সময়ে তিনি ছিলেন ঢাকা বিশ্ববিদ্যালয়ের স্বাংস্কৃতিক সংসদের সভাপতি। ডাকসুর মুখপত্র "ছাত্রবার্তা" প্রথম প্রকাশিত হয় তাঁর সম্পাদনায়। তিনি বাংলাদেশ লেখক ইউনিয়নের প্রতিষ্ঠাতা সদস্য ও যথাক্রমে প্রথম যুগ্ম আহ্ববায়ক ও যুগ্ম সম্পাদক। তিনি জাতীয় জাদুঘরের ট্রাস্টি বোর্ড ও বাংলাদেশ শিল্পকলা একাডেমী এবং জাতীয় আর্কাইভসের পরিচালনা পর্ষদের সদস্য ছিলেন। ঢাকা নগর জাদুঘরের অন্যতম প্রতিষ্ঠাতা তিনি। ঢাকার ইতিহাস চর্চার জন্য তিনি প্রতিষ্ঠা করেছেন সেন্টার ফর ঢাকা ষ্টাডিজ (ঢাকা চর্চা কেন্দ্র)। এ কেন্দ্র থেকে ঢাকা ওপর ধারাবাহিক ভাবে ১২টি গবেষণামূলক গ্রন্থ প্রকাশিত হয়েছিল। তিনি বাংলা একাডেমীর একজন ফেলো এবং ঢাকা বিশ্ববিদ্যালয়ের একাডেমিক কাউন্সিল ও সিনেটের নির্বাচিত সদস্য হয়েছেন কয়েকবার। '৭১-এর ঘাতক দালাল নির্মূল কমিটির তিনি একজন প্রতিষ্ঠাতা ও সক্রিয় সদস্য। তিনি এবং তাঁর স্ত্রী ফাতেমা মামুন প্রতিষ্ঠা করেছেন মুনতাসীর মামুন-ফাতেমা মামুন ট্রাস্ট। এ ট্রাস্ট গরিব শিক্ষার্থী ও মুক্তিযোদ্ধা পরিবারদের নিয়মিত সাহায্য করছে।




A National Archive of Information

170

Publishers

Featuring complete portfolio & virtual showroom of 170 active Publishers in Bangladesh.

3,809

Authors

Portfolio of an ever growing list of legends. About 3,809 Bengali authors & Poets of the past, present & future.

27,903

Books

A complete online catalog of Bangla books. From the everlasting classics to modern literature of the future generation.