Shawkat Osman Biography


Shawkat Osman ( English : Shawkat Osman ; January 2, 1917-May 14, 1998 ) is a thinker, writer and fiction writer from Bangladesh. His paternal name is Sheikh Azizur Rahman . He has made significant contributions throughout the plays, stories, novels, essays, comedy, political writings, child-adolescent literature. For the liberation war and secularism, he was a prominent voice.   Slave smile is a popular historical novel by her. He was awarded Ekushey Padak , Bangla Academy Award and Independence Day Award , as a recognition of his lifetime contribution to the movement of literature, culture and freedom of speech. - These three were awarded.

He was born on January 2 , 1917 in village Vajal Singhpur of Hooghly district of West Bengal . Father Sheikh Mohammad Ehia, mother Gulzan Begum In the University of Maktab, Madrasah, College and Calcutta studied. He started studying at Alia Madrasa in Kolkata but later he completed his graduation in St. Xavier's College and Economics at Calcutta University . But he obtained MA degree in Bengali from the same university . After passing the IA, he worked for some time in the Department of Information of Kolkata Corporation and the Government of Bengal. After passing MA, in 1941, he was appointed as a lecturer in Government Commercial College, Calcutta.  1947 In the Chittagong College of Commerce joined in 1958, since the Dhaka College teaching 197 AD to self-imposed retirement.  At the beginning of his career, he also started journalism in 'Krishak' magazine for some time. Late Humayun Azad Shawkat Osman used to say 'advanced modern man' After partition of the country in 1947 , he came to East Bengal in East Bengal. 


শওকত ওসমান (ইংরেজি: Shawkat Osman; জানুয়ারি ২, ১৯১৭–মে ১৪, ১৯৯৮) বাংলাদেশের একজন চিন্তক, লেখক ও কথাসাহিত্যিক। তাঁর পৈতৃক নাম শেখ আজিজুর রহমান।  নাটক, গল্প, উপন্যাস, প্রবন্ধ, রম্যরচনা, রাজনৈতিক লেখা, শিশু-কিশোর সাহিত্য সর্বত্র তিনি উল্লেখযোগ্য অবদান রেখে গেছেন। মুক্তিযুদ্ধ ও ধর্মনিরপেক্ষতার পক্ষে তিনি ছিলেন এক উচ্চকিত কণ্ঠের অধিকারী।   ক্রীতদাসের হাসি তাঁর একটি জনপ্রিয় ঐতিহাসিক উপন্যাস। বাংলাদেশের সাহিত্য, সংস্কৃতি ও মুক্তবুদ্ধির আন্দোলনে জীবনব্যাপী অবদানের স্বীকৃতি স্বরূপ তিনি একুশে পদক, বাংলা একাডেমি পুরস্কার ও স্বাধীনতা দিবস পুরস্কার - এই তিনটিতেই ভূষিত হয়েছিলেন।

১৯১৭ খ্রিষ্টাব্দের ২ জানুয়ারি পশ্চিম বঙ্গের হুগলী জেলার জেলার সবল সিংহপুর গ্রামে তিনি জন্মগ্রহণ করেন। পিতা শেখ মোহাম্মদ এহিয়া, মাতা গুলজান বেগম। পড়াশোনা করেছেন মক্তব, মাদ্রাসা, কলেজ ও কলকাতা বিশ্ববিদ্যালয়ে। তিনি কলকাতার আলিয়া মাদ্রাসায় পড়ালেখা শুরু করলেও পরবর্তীকালে সেন্ট জেভিয়ার্স কলেজ ও অর্থনীতি বিষয়ে কলকাতা বিশ্ববিদ্যালয়ে স্নাতক ডিগ্রি সম্পন্ন করেন। কিন্তু একই বিশ্ববিদ্যালয় থেকে বাংলায় এমএ ডিগ্রি লাভ করেন।  আইএ পাস করার পর তিনি কিছুদিন কলকাতা করপোরেশন এবং বাংলা সরকারের তথ্য বিভাগে চাকরি করেন। এমএ পাস করার পর ১৯৪১ সালে তিনি কলকাতার গভর্নমেন্ট কমার্শিয়াল কলেজে লেকচারার পদে নিযুক্ত হন।  ১৯৪৭ সালে তিনি চট্টগ্রাম কলেজ অফ কমার্সে যোগ দেন এবং ১৯৫৮ সাল থেকে ঢাকা কলেজে অধ্যাপনা করে ১৯৭২ খ্রিষ্টাব্দে স্বেচ্ছা অবসরে যান। চাকরি জীবনের প্রথমদিকে কিছুকাল তিনি ‘কৃষক’ পত্রিকায় সাংবাদিকতাও করেন। প্রয়াত হুমায়ুন আজাদ শওকত ওসমানকে বলতেন 'অগ্রবর্তী আধুনিক মানুষ'। ১৯৪৭ খ্রিষ্টাব্দে দেশ বিভাগের পর তিনি চলে আসেন পূর্ববঙ্গে।

A National Archive of Information

170

Publishers

Featuring complete portfolio & virtual showroom of 170 active Publishers in Bangladesh.

4,623

Authors

Portfolio of an ever growing list of legends. About 4,623 Bengali authors & Poets of the past, present & future.

29,332

Books

A complete online catalog of Bangla books. From the everlasting classics to modern literature of the future generation.